| Op deze eerste tentoonstelling in de serie - Retrospectief 1 - is beeldhouwwerk 
      te zien van twee beroemde oud-bewoners van het eerste uur: Federico 
        Carasso en Gerrit 
          van der Veen . Van Van der Veen zijn ook enkele bijzondere tekeningen 
      te zien. Beiden zijn, behalve door hun beeldhouwwerk ook beroemd geworden 
      door hun verzetswerk tijdens de Tweede Wereldoorlog, wat de laatste met 
      zijn leven heeft moeten bekopen. Gerrit van der Veen woonde aan de Zomerdijkstraat totdat hij, vanwege 
      zijn verzetswerk, moest onderduiken. Voordien was hij een hardwerkende 
      beeldhouwer, zoals te zien is aan de vele beelden van zijn hand die in 
      de stad, Amsterdam en in het hele land terug te vinden zijn. Op Curaçao 
      is een klok voorzien van beeldhouwwerk van Van der Veen. Van der Veen 
      begon als technisch tekenaar op Curaçao. Hij kon echter een studiebeurs 
      krijgen voor de Academie in Amsterdam als beloning voor een heldendaad 
      die hij verrichte in de haven van Curaçao. Met gevaar voor eigen 
      leven heeft hij er in zijn eentje een ramp voorkomen. Door de oorlog en 
      de fatale afloop voor hem, heeft zijn oeuvre zich nooit verder kunnen 
      ontplooien. Deze maand zal voor het eerst een groot deel van zijn werk 
      te zien zijn in het Veilinghuis Glerum.
 
 Federico Carasso had al een turbulent leven achter de rug voordat hij 
      in de Zomerdijkstraat kwam wonen. Hij vluchtte voor Mussolini en zijn 
      fascisme uit Italië en kwam via een omweg in Nederland terecht. Tijdens 
      de oorlog stond ook zijn leven in het teken van verzet. En net als van 
      der Veen, sprak Carasso zich duidelijk uit tegen lidmaatschap van de Kulturkammer 
      door kunstenaars. Dit in tegenstelling tot velen die dachten met enige 
      medewerking iets te kunnen bereiken. Carasso’s oeuvre bestaat uit 
      talloze beelden en tekeningen. Veel tekeningen zijn in het bezit van het 
      Prentenkabinet van het Stedelijk Museum te Amsterdam, en vanwege hun kwetsbaarheid 
      niet te zien op deze tentoonstelling.
 Zowel voor Carasso als voor Van der Veen is het vrouwelijk lichaam een 
      voortdurende bron van inspiratie in hun werk geweest.
 De 
        derde exposant is Louise van der Veen , 
        de weduwe van Gerrit, die als fotografe jarenlang ondermeer beeldhouwers 
        en hun werk fotografeerde. Op de tentoonstelling zijn vele foto’s 
        van bekende beeldhouwers te zien. De bijzondere foto’s geven een 
        uniek beeld van het artistieke leven in Amsterdam. Louise kende Gerrit van der Veen vanuit zijn tijd aan de Rijksacademie 
        te Amsterdam. Een door hen beide uitgevoerde opdracht, in brons gegoten, 
        is daar het bewijs van. Na de gewelddadige dood van haar man in 1944, 
        verhuizen Louise en haar twee dochters van onderduikadres naar onderduikadres. 
        Na de oorlog werd Louise van der Veen bestuurslid van de Stichting Kunstenaars 
        Verzet 1942-1945.
 De 
        schilder Fred Sieger was nauw bevriend met 
        Federico Carasso. Zijn moderne schildertrant inspireerde Carasso en omgekeerd. 
        Hij is daarom als vierde exposant een belangrijke aanvulling voor het 
        tonen van het tijdsbeeld, het toenmalige artistieke klimaat en het heersende 
        gedachtegoed, waarin Carasso en Van der Veen werkten en leefden. Ook Sieger 
        zat tijdens de oorlog in het verzet en hij woonde tegenover het onderduikadres 
        van Gerrit van der Veen. Sieger was lid van de modeltekenclub, die wekelijks 
        in het atelier van Carasso aan de Zomerdijkstraat bijeen kwam. Er is een 
        bekende foto waarop zij aan het werk zijn, tezamen met een aantal ander 
        kunstenaars, waaronder de Van der Veens.Sieger kreeg veel bekendheid in Denemarken. Hij overleed op de hoge leeftijd 
        van 97 jaar. Tot aan zijn dood in 1999 heeft hij geschilderd, onder andere 
        in zijn atelier in Zevenaar. De werken die op deze tentoonstelling te 
        zien zijn, zijn een keuze uit zijn latere periode; een deel ervan is gemaakt 
        op 92-jarige leeftijd!
 Familieleden 
        van Carasso en Van der Veen en ook de weduwe van Sieger hebben ruimhartig 
        de in hun bezit zijnde werken, documenten en archiefmateriaal ter beschikking 
        van de tentoonstelling gesteld. Het archiefmateriaal geeft niet alleen 
        een tijdsbeeld, maar ook een concreet idee van het leven van deze bewoners 
    van de Zomerdijkstraat. |