Mies Hillenius - de Roos
Medan (IndonesiŽ) 1934 - Amsterdam 2008

back

Geboren in Nederlands-Indië. Daar zat zij tijdens de Tweede Wereldoorlog in een jappenkamp, gescheiden van haar ouder en broers. Zij kwam als 11-jarige naar Nederland, naar Amsterdam. Op de HBS aan de Zocherstraat bij het Vondelpark leerde zij Jaap Hillenius kennen. Na de HBS ging zij, waarschijnlijk in1952, naar de Rijksnormaalschool - opleiding voor het tekenonderwijs.

In 1962 verhuisde zij met Jaap Hillenius naar de Zomerdijkstraat. Zij kreeg twee kinderen: Cham in 1964 en Sem in 1968. Ze was een zeer zorgzame vrouw en moeder, en een behulpzame vriendin voor velen. Op de Zomerdijkstraat ging zij om met Jaap en Didi Wagemaker. Andere vrienden waren Aldo en Hannie van Eyck. Zij heeft circa 25 jaar tekenles gegeven aan de havo. Via vrienden als regisseur Kees Hin, Neeltje Hin en een collega van school kreeg ze thuis 'les' in het fotograferen en in het afdrukken van foto's. Man Ray was haar grote voorbeeld. Haar werk bestaat vooral uit foto's, maar zij schilderde ook.

Zij werkte vooral in zwart-wit. In haar werk is te zien hoe alles van vorm verandert onder invloed van het licht - hoe iets verandert en toch zijn bestaan behoudt. Schaduwen, reflecties, weerspiegelingen en vervormingen zijn belangrijke elementen.

Op enkele foto's valt vooral de lichtval op de bladeren op. Het werk heeft een overall-structuur. De structuur van blad en boom wordt benadrukt. Lichtreflecties op voorwerpen is een terugkerend gegeven. Haar werk laat een spel van licht en donker zien.
Het raam-motief gebruikte zij ook, op een originele manier: de schaduw van flesjes, potjes en van het raam valt op de muur. Het geheel heeft een dromerige zomerse sfeer.
Reflectie van een glas op de tafel zien we op een foto. Dit werk doet sterk aan Man Rays-werk denken. Op een andere foto zien we de schaduw van voorwerpen - stoel en koffiepot - die valt op de vloer. Het geheel is een spel met ruimte, met diepte - driedimensionaal en plat.

Mies Hillenius was lid van het A.K.G. te Amersfoort vanaf 1984. Tentoonstellingen had zij in 1985 in Uithoorn, een jaar later in Aalsmeer. Bij galerie de Ploegh in Amersfoort deed zij mee aan groepstentoonstellingen die tweemaal per jaar gehouden werden. Van 1992 tot 1998 deed zij mee aan de Open Ateliers in de Rivierenbuurt Amsterdam. In 1998 had zij een tentoonstelling in galerie ADK Actuele Kunst aan de Weesperzijde en in 2001 bij dezelfde galerie maar nu aan de Prinsengracht.

Opdrachten kreeg zij voor fotowerk (kleurenfoto's) voor catalogi en uitnodigingen. En een grotere opdracht voor het boek over de Algemene Rekenkamer te Den Haag. Een gebouw van Aldo en Hannie van Eyck (1997/1998) waar Jaap ook een opdracht voor kleurtoepassing in het interieur en op de buitengevel had uitgevoerd.

In haar CV schreef Mies over de foto De sfeer van een raam: 'een zonnige dag, een romantische tuin in Loenen a/d Vecht.
een gegeven waar ik in terecht kwam,
wachtend op de dingen die komen gingen,
keek ik door de stoffig-beleefde ramen,
en zag beelden die het afdrukken waard waren.
Het raadsel van het licht, voor-op-en achter het raam,
is duidelijk in de serie Vensters tot uitdrukking gekomen.'

Dankzij de hulp van Cham Hillenius die veel gegevens aanreikte is deze tekst tot stand gekomen.